::: به پایگاه اطلاع رسانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان خوش آمدید :::
نظرسنجی
اطلاع‌رسانی سایت دانشکده را چه‌گونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1189
 بازدید امروز : 389
 کل بازدید : 1046650
 بازدیدکنندگان آنلاين : 6
 زمان بازدید : 1/8001
صفحه اصلي > کتابخانه > آییننامه کتابخانه 
آییننامه کتابخانه

فصل اول:كليات                 

مقدمه

هدف از تهيه اين آيين‌نامه فراهم آوردن چهارچوبي است در جهت همكاري لازم بين كتابخانه‌هاي دانشگاه همدان و يكسان نمودن روش امانت منابع كتابخانه و مقررات مربوط به آن

ماده 1)

هيات‌علمي (رسمي-قراردادي-حق التدريس)-دانشجويان سطوح مختلف دانشگاه(كارداني-كارشناسي-كارشناسي ارشد-دكتري) و كارمندان(رسمي قراردادي و شركتي ومامور به خدمت)دانشگاه مي‌توانند با عضويت در كتابخانه هاي دانشگاه از منابع ان استفاده نمايند. ساير افراد اعم از هيأت‌علمي و آموزشي و دانشجويان ساير مؤسسات و مراكز دولتي، آموزشي و فرهنگي در صورت عقد قرارداد مؤسسه مربوطه  با دانشگاه با داشتن معرفي‌نامه بالاترين مقام و يا رابط و موافقت رئيس كتابخانه يا قائم مقام او مي‌توانند از منابع كتابخانه هر واحد دانشگاه در صورت امكان سرويس‌دهي استفاده نمايند.

 ماده 2)

عضويت اعضاي هيأت‌علمي(رسمي-پيماني و حق‌التدريس) دانشجويان(روزانه-شبانه،مهمان)، پرسنل(رسمي،قراردادي شركتي،مأمور به خدمت) دانشكـده‌ها به صورت مستقل انجام مي‌گيرد. در حاليكه كارت عضويت كتابخانه مركزي نيز در كليه دانشكده‌ها و بيمارستانها داراي اعتبار مي‌باشد.

كتابخانه مركزي ومركز اسناد

 مدارك مورد نياز براي عضويت:

- تكميل فرم مخصوص عضويت همراه با تأييد مقام مسئول

- يك قطعه عكس

- معرفي‌نامه از كارگزيني(جهت كارمندان و اعضاء هيأت‌علمي)

- ارائه كارت دانشجويي براي دانشجويان

مدت عضويت:

- مدت اعتبار عضويت دانشجويان تا پايان دوره تحصيلي

- مدت اعتبار اعضاي هيأتعلمي و پرسنل تا زمان بازنشستگي يا انتقال

- مدت اعتبار عضويت حق التدريسي، قراردادي، شركتي و تا زمان انقضاي قرارداد مربوطه.

تبصره 1)

دانشجويان مهمان هر واحد دانشگاه مي‌توانند با ارائه كارت دانشجويي و يا برگ انتخاب واحد هر نيمسال  كه به تأييد اداره آموزشي هر دانشكده رسيده است به عضويت كتابخانه درآيند، مشروط بر آنكه در پايان مدت مهماني برگ تسويه حساب از كتابخانه دانشكده و نيز كتابخانه مركزي دانشگاه دريافت دارند.

تبصره 2)

اعضاء هيأت‌علمي حق‌التدريسي نيز بايد در پايان هر نيمسال تحصيلي برگ تسويه حساب از كتابخانه مركزي دريافت نمايند.

ماده 3)

مدت امانت كتاب

الف. اعضاء هيأت‌علمي و رزیدنت‌ها 6 نسخه برای مدت 8 روز

 ب. دانشجویان 4 نسخه برای مدت 8 روز  

ج. امانت  CD  آموزشي واحد سمي‌بصري از طريق به امانت گذاشتن كارت دانشجويي به مدت يك هفته.

تبصره 1)

تمديد امانت كتاب در صورتي كه فرد ديگري تقاضاي آن را نكرده باشد بلا مانع است. مشروط بر اينكه كتاب جهت رسيدگي و تمديد به بخش امانت ارائه شود. در اين صورت تا زماني كه كتاب به كتابخانه عودت نگردد هيچ نوع كتاب و يا منابع ديگر به فرد مذكور به امانت داده نمي‌شود.

فصل دوم: دير كرد كتاب و جرايم

 ماده 4)

چنانچه اعضاء كتابخانه اعم از هيأت علمي و كاركنان و دانشجويان كتابهاي امانت گرفته شده خود را در موعد تعيين شده به كتابخانه بر نگردانند و يا كتابهاي خود را تمديد امانت نكنند مشمول زير خواهند بود:

به ازاء هر روز تاخير در عودت كتاب در زمان مقرر مبلغ 1000ريال به عنوان جريمه دير كرد دريافت خواهد شد.

 تبصره 1)

الف: دانشجویان: پس از 2 بار تاخير در عودت كتاب به آموزش اطلاع داده و موجب جلوگيري از انتخاب واحد دانشجو در هر نیمسال تحصیلی است.

ب: اعضا هیأتعلمی :در صورت تأخیر در عودت کتاب در ابتدا تذکر شفاهی داده میشود درصورت ادامه تاخیر تذکر کتبی داده میشود و درصورت داشتن 3 ماه تأخیر اخطار کتبی با درج در پرونده و در صورت عدم توجه ضمن لغو عضویت از ارتقاء هیأتعلمی جلوگیری شده و خسارت تاخیر گرفته میشود.

ج:رزیدنتها:در صورت تأخیر در عودت کتاب از معرفی نامبرده جهت امتحان بورد جلوگیری به عمل میآید.

 تبصره 2)

چنانچه امانت گيرندگان در حفظ ونگهداري كتاب سهل انگاري (از قبيل پارگي كتاب،بريدگي صفحات،عكسها، نقشهها ويا هر قسمت از كتاب)و يا آن را مفقود نمايند بايد در درجه اول عين كتاب را (خريداري يا كپي از مراكز اموزشي ديگر) تهيه نمايد و يا چنانچه مقدور نباشد معادل قيمت آن را (به بهاي روز به تشخيص كارشناس كتابخانه) باضافه هزينههاي مربوط به فهرستنويسي و آمادهسازي بپردازند.

 تبصره 3)

راي تمركز امور امانت كتاب و حفظ اموال دولت جمهوري اسلامي ايران و رعايت نظم در كتابخانه، مسؤليت امانت كتاب و پس گرفتن آن بر عهده كاركنان بخش امانت هر كتابخانه كه زير نظر يك فرد مسئول انجام وظيفه مينمايند، مي باشد. 

تبصره 4)

روزها و ساعات امانت كتاب به تشخيص مسئولان هر كتابخانه به اطلاع كاربران خواهد رسيد.

فصل سوم: كتابها و منابعي كه به امانت داده نميشوند:

كتابهاي خطي، گرانبها و نفيس و كتابهاي چاپ قديم

كتابهاي مرجع شامل: دايره المعارفها، واژه نامهها، سالنامهها، مجموعه قوانين، كتابشناسيها، فهرستها، مقاله نامه ها، اطلسها و نقشههاي جغرافيايي،كتابهاي قطع بلند و مجموعههاي چند جلدي،مجلههاي علمي و صحافيها پاياننامهها،چكيده نامهها،مجموعه اسناد و مدارك.

ماده 5)

در صورتيكه قرايت كننده بدون مجوز و انجام مراحل اداري لازم كتاب و يا هر نوع منابع ديگر را از تالارهاي كتابخانه خارج كند براي يك نيمسال تحصيلي از خدمات كتابخانه محروم خواهد شد. 

ماده 6)

دانشجويان يا مراجعه كنندگان به كتابخانههاي دانشگاه همدان از ساير مؤسسات دولتي و دانشگاهي كه براي تحقيق در موضوعي خاص به كتابخانه مراجعه ميكنند در صورت موافقت رئيس كتابخانه ميتوانند از منابع كتابخانه در تالار مربوطه استفاده نمايند. 

ماده 7)

هر نوع انجام امور امانت كتاب(امانت بين كتابخانه ها و يا هر عنوان ديگر) با توجه به مقررات و دستورالعملها و آيين نامههايي كه در رابطه با آن وجود دارد منحصراً از طريق بخش امانت كتابخانهها صورت خواهد گرفت.

فصل چهارم: سرويس فتوكپي و زيراكس

 - از كتب ومجلاتي كه به امانت داده نميشوند طبق در خواست فتوكپي تهيه و در اختيار مراجعه كننده قرار ميگيرد.

- هزينه هر صفحه طبق مقررات دريافت خواهد شد. حداكثر فتوكپي جهت دانشجويان 15 صفحه واساتيد 30 صفحه ميباشد.

- هزينه كپي: براي دانشجويان به ازاء هر برگ 50 ريال واعضاي هيأتعلمي تا 30 برگ در ماه رايگان است.

- فتوكپي فقط از منابع كتابخانه صورت ميگيرد و فتوكپي شخصي مثل جزوات درسي و... ممنوع ميباشد.

اين آييننامه در يك مقدمه، چهار فصل،7  ماده و 7 تبصره در كتابخانه مركزي و با نظر كاركنان آن به تصويب نهايي رسيد و پس از تأييد معاون محترم امور پژوهشي دانشگاه قابل اجرا است.

 

پيوندها


اوقات شرعی
ذکر ایام هفته
  

                                                                                      بازگشت  >>